Bahan-bahan lain yang berkaitan



“Pengurusan Alam Pembelajaran”

Sistem Pengurusan Pembelajaran atau lebih dikenali sebagai Learning Management System merupakan sebuah aplikasi pendidikan untuk membantu aktiviti pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Ia merupakan aplikasi berasaskan web yang mampu mengurus pembelajaran secara elektronik, mengesan hasil pembelajaran, integrasi antara pengurusan sumber manusia dengan sumber pembelajaran, pembinaan bahan pengajaran serta bahan yang diterima daripada pelajar dan merupakan kemudahan dalam bentuk pengurusan pembelajaran serta membantu pemantapan pembelajaran secara bestari.

Pengurusan dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan bidang pengurusan yang penting dalam arena pendidikan. Hal ini demikian kerana, bidang ini memberi impak yang besar dalam sesebuah institusi pendidikan untuk melaksanakan tanggungjawab organisasi sekolah dalam mencapai prestasi akademik yang cemerlang. Bukan sahaja melibatkan organisasi sekolah, namun guru juga mempunyai peranan yang amat penting bagi mengurus pengajaran dan pembelajaran pelajar.




Persoalan mengenai “Pengurusan Alam Pembelajaran”

SOALAN 1: Apakah yang dimaksudkan dengan pengurusan alam pembelajaran?

Secara am, pengurusan merujuk kepada proses pencapaian matlamat organisasi mengikut cara yang berkesan dan cekap. Perkara ini dilakukan melalui proses perancangan, pengorganisasian, kepimpinan dan pengawalan sumber-sumber organisasi (Daft, 1997). Manakala menurut Jamaluddin (2007), pengurusan merupakan suatu proses menyelaraskan aktiviti individu dan kumpulan menuju ke arah pencapaian sesuatu matlamat.

Menurut Anita E. Woolfolk (1995), pembelajaran adalah proses yang mana pengalaman menyebabkan perubahan dalam pengetahuan dan tingkah laku yang kekal. Menurut E.R. Hilgard, R.C. Atkinson dan R.L. Atkinson (1975) pula, pembelajaran adalah perubahan tingkah laku yang kekal hasil dari pengalaman. Perubahan ini mungkin tidak jelas sehingga timbul suatu situasi yang menonjolkan tingkah laku baru ini kerana pembelajaran biasanya tidak diperlihatkan secara serta-merta melalui pencapaian.

Daripada huraian yang diberikan oleh ahli-ahli psikologi pendidikan tersebut, dapat disimpulkan bahawa maksud pengurusan alam pembelajaran ialah suatu proses yang mana perancangan, pengawalan dan kepimpinan dalam suatu keadaan atau situasi sehingga dapat menimbulkan perubahan tingkah laku dalam diri seseorang melalui pencapaian. Pengurusan alam pembelajaran juga berkisarkan tentang persediaan yang perlu dilakukan oleh guru dan pelajar sebelum sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran diadakan di dalam kelas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan